گرفتن عکس‌هايِ خوب در شرايط نوريِ بد

عکاسانِ طبيعت و مناظرِ طبيعي اصولا در نور طبيعي يعني زيبا‌ترين نوري که ممکن است بيش‌تر از چند ساعت در روز هم طول نکشد، عکاسي مي‌کنند و همين مساله مي‌تواند مشکلاتي را براي افراد تازه‌کار ايجاد کند. بارها و بارها، غروب در پشت آسمان‌هاي ابري پنهان مي‌شود و تماشاي منظره‌اي که در بهترين حالتِ ممکن قرار دارد را غيرممکن مي‌سازد. وقتي آسمان خاکستري است و يا خورشيد درست در بالاي سر قرار دارد، الهام گرفتن از فضا براي انجام يک عکاسيِ باکيفيت دشوار خواهد بود. اميدوارم بتوانم در اين مقاله برخي از نکاتي که در هنگام عکاسي در شرايط بدِ نوري به من کمک کرده‌اند را با شما به اشتراک بگذارم، و اين چيزي است که هر عکاسي ممکن است در بعضي مواقع آن را تجربه کرده باشد.

1. به‌دنبالِ رنگ‌ها باشيد
زيباييِ نور در غروب و طلوع آفتاب وقتي به چشم مي‌آيد که چشم‌انداز طبيعت را با رنگ‌هاي اشباع‌شده‌اش مي‌شکافد. به عبارتي، اين نورپردازي است که مي‌تواند به صحن? پيش رويتان رنگ و روح بدهد. اما وقتي آسمان ابري است، نور طبيعي نمي‌تواند رنگ‌مايه‌هاي لازم براي ايجاد عکسي سرشار از رنگ را فراهم کند و در عوض، براي گرفتن يک عکس رنگي خوب بايد به‌دنبال سوژه‌اي خوش‌رنگ و درخشان باشيد.
زير آسمانِ پوشيده از ابر، نور عکستان ملايم و يک‌نواخت خواهد بود. از اين فرصت براي نگريستن به رنگ‌هايِ خاموش و گُنگي مثل آبي و ارغواني روشن استفاده کنيد که در نور اشباع‌شد? غروب قابلِ رويت نيستند. اين رنگ‌ها ممکن است در غروب يا طلوع آفتاب خيلي به چشم نيايند، اما در يک روز ابري شروع به درخشش خواهند کرد.
بعد از رگبارِ باران هم مي‌توان عکس‌هايي زيبا با رنگ‌هايي عميقا اشباع‌شده گرفت. حتي زير دلگيرترين آسمان‌ها هم، جنگل باران‌زده هميشه سبز و سرزنده به‌نظر مي‌رسد و اين فرصتي فوق‌العاده براي عکاسانِ طبيعت خواهد بود. يادتان باشد که فيلتر پولاريزه‌تان را حتما همراه خود داشته باشيد!
2. جزئياتِ دوراُفتاده
اگرچه چشم‌اندازي بزرگ و وسيع در طلوع آفتاب ممکن است بهترين منظره به‌نظر برسد، اما بعضي از عکاسانِ جزئي‌نگر دوست دارند در هواي ابري عکاسي کنند.
از آن‌جا که آسمان ابري خيلي خاکستري و يک‌نواخت است، به‌ندرت پيش مي‌آيد که لکه‌هاي جالب‌توجه و خاصي در بالاي عکستان به‌چشم بخورد، و از آن‌جا که بعضي از آسمان‌هاي ابري، ابرهايي با بافت‌هايي زيبا را در خود جاي داده‌اند، حتما از خودتان بپرسيد که آيا اين موضوع مي‌تواند به ترکيب‌بندي عکس‌تان کمک ‌کند يا خير. اگر آسمان چندان که بايد و شايد زيبا و دل‌انگيز نباشد، عکس جذابي نخواهيد داشت.
در روزهاي ابري، لنزهاي تله‌فوتوي من تقريبا هميشه روي دوربينم نصب هستند. اين باعث مي‌شود که هم‌زمان امکان عکاسي از حيات‌وحش را هم داشته باشم و اين يکي از سوژه‌هايي است که مي‌تواند در هواي ابري زيبا به‌نظر برسد. اگرچه وقتي آسمان خاکستري است دوست دارم از مناظر طبيعي عکاسي کنم، اما مراقبم که حواسم به ثبت جزئياتِ ديگر هم باشد.

3. فوکوسِ نزديک‌تر
مطلبِ ديگري که بايد در روزهاي ابري و خاکستري به‌ياد داشته باشيد، دنياي عکاسي ماکرو است.
آسمان ابري، سايه‌هايي نرم و يک‌نواخت ايجاد مي‌کند که امکان ديده شدنِ سايه‌روشن‌ها و رنگ‌مايه‌هايِ واقعي در يک سوژ? کلوزآپ را فراهم مي‌سازد. البته بعضي از عکاسانِ ماکرو ترجيح مي‌دهند که از فلاش استفاده کنند، اما گاهي ابرها مي‌توانند منظره‌هايي زيبا و فوق‌العاده پديد بياورند.
از آن‌جا که غبار جويِ کمي ميان لنز و سوژه وجود دارد، رنگ صحنه‌هاي ماکرو در مقايسه‌ با صحنه‌هاي دوردست از لحاظ طبيعي اشباع‌شده‌تر است. با دنبال کردنِ سوژه‌هايي روشن و درخشان از اين موقعيت استفاده کنيد، چرا که جهان ماکرو پر از رنگ‌هاي متنوع است.
معمولا بعد از رگبار يا بارش باران، مي‌توانيد از قطره‌هاي آب عکاسي کنيد. الگوهاي هندسيِ قطره‌هاي آب بسيار زيبا هستند و سوژه‌هايي ايده‌آل و مناسب در شرايط نوري و هواي ابري محسوب مي‌شوند.
يکي از موضوعات مهمي که بايد براي عکاسي در روز ابري يادتان بماند اين است که در اين گونه شرايط، عکس‌هايتان فاقد صحنه‌اي يکتا و منحصر به فرد خواهند بود. اما با استفاده از فيلتر ND مي‌توانيد اين مشکل را به‌راحتي حل کنيد.

همان‌طور که در دفترچ? راهنماي مربوط به فيلترهاي عکاسيِ مخصوص مناظر طبيعي توضيح داده شده، فيلترِ ND، صفحه‌اي شيشه‌اي و تيره است که بهتان اين امکان را مي‌دهد که حتي در طول روز هم از يک سرعت شاترِ طولاني (چندثانيه‌اي) و بلندمدت استفاده کنيد.
البته چنين فيلتري در هم? صحنه‌ها به کارتان نمي‌آيد؛ در واقع، در بسياري موارد اين فيلتر تقريبا هيچ کاربردي ندارد. اما وقتي چيزي در اطرافتان در حال حرکت باشد، مثل ابرها، آب و آدم‌ها، نوردهي طولاني‌مدت مي‌تواند صرف‌نظر از نور هم عکسي فوق‌العاده ايجاد کند.
هم‌چنين نوردهيِ بلندمدت باعث مي‌گردد رنگ‌هايي که با چشم غيرمسلح به‌سختي ديده مي‌شوند، برجسته‌‌ و نمايان شوند. اگر پيش از طلوع آفتاب، دوربين‌تان را روي نوردهي طولاني‌مدت تنظيم کنيد، حتي در يک روز ابري هم مي‌توانيد از حجمِ رنگي که در عکس‌هايتان وجود دارد شگفت‌زده شويد.

5. تبديل تصاوير رنگي به عکس‌هاي سياه و سفيد
معمولا وقتي رنگ صحنه‌اي يک‌نواخت و خسته‌کننده است آن را حذف مي‌کنم. قصدم اين نيست که عکاسي سياه و سفيد را بي‌اهميت جلوه بدهم و در واقع حتي آن را شاعرانه‌تر و تاثيرگذارتر از عکاسي رنگي هم مي‌دانم، اما بيش‌تر عکس‌هايِ تک‌رنگِ من بي‌رنگ و خنثي به‌نظر مي‌رسند.

در زير آسمان ابري، عکس‌هاي تک‌رنگ با کنتراستِ بالا هنوز هم مي‌توانند حسي دراماتيک و سرشار از زيبايي را القاء کنند که با رنگ‌هاي بي‌روح و ملال‌آورِ يک روز ابري، اين کار واقعا بعيد به‌نظر مي‌رسد. اين مساله تا اندازه‌اي به خاطر ماهيتِ سورئالي است که عکاسيِ سياه و سفيد دارد.
مردم به عکس‌هايي از مناظرِ طبيعي علاقه‌مندند که جهان را به شکلي غيرمعمول و زيباتر از چيزي که هر روز با آن مواجه مي‌شوند، نشان مي‌دهد. البته غروب خورشيد هم مي‌تواند با به نمايش گذاشتن مناظري با رنگ‌هايي نادر و کمياب، صحنه‌هايي از اين دست ايجاد کند. عکاسي تک‌رنگ ممکن است همان شادابي و سرزندگي را نداشته باشد، اما گاهي عکس‌هاي سياه و سفيد با کنتراستِ بالا مي‌توانند به انداز? عکس‌هاي اشباع شده از رنگ، شگفت‌انگيز و خيره‌کننده باشند.

شايد به همين خاطر است که عکاسي سياه و سفيد با کنتراستِ بالا در دنياي هنرهاي زيبا از محبوبيتِ خاصي برخوردار است. اين عکس‌ها ماهيتا ساده‌اند و در عين حال مي‌توانند درست به‌ انداز? عکس‌هاي رنگي، چشم‌نواز باشند.
تاکنون تمام تکنيک‌هايي که در اين‌جا عنوان شد، توصيه‌ها و پيشنهاداتي بوده است که براي عکاسي در روزهاي ابري به کارتان مي‌آيد. اما عکاس مناظر طبيعي از شرايطي برعکسِ اين مي‌ترسد: يعني نور زننده و خشن خورشيد در اواسط روز.

شايد اين شرايط نوري به انداز? آسمانِ ابري غم‌انگيز نباشد، اما مي‌تواند درست به همان اندازه نااميدتان کند. از يک طرف، به سختي مي‌توان از وجود سايه‌هاي تند و خشن و سايه‌روشن‌هاي پرنوري که عکس‌هايتان را تماما پرکنتراست مي‌کند اجتناب کرد، و از طرفي، نورِ اواسطِ روز به هيچ‌عنوان نور مناسب و منحصر به فردي نيست و افراد خيلي کمي هستند که با چشم‌اندازهايي از اين دست شگفت‌زده مي‌شوند.
با اين حال نمي‌توان هم گفت وقتي که خورشيد بالاي سر است، اصلا نبايد عکاسي کرد. فقط کافي است که از قدرت اين نورِ خشن و زننده استفاد? درست کرده و از آن به نفع خودتان بهره ببريد.
غريز? شخصي خودِ من اين است که در نور اواسطِ روز به‌دنبال سايه‌هايي باشم که يک ترکيب‌بندي جذاب و شگفت‌انگيز حاصل مي‌کنند. استفاده از اين تکنيک ممکن است در منظره‌ها و چشم‌اندازهاي بزرگ دشوار به نظر برسد، اما براي منظره‌هاي شهري و يا تصاويري با جزئياتِ بالا بسيار خوب عمل مي‌کند و اين سايه‌ها مي‌توانند به صحنه هويت و شخصيت بدهند.
به‌خاطر داشته باشيد که شما مي‌خواهيد حتي به قيمت تيره‌ شدن سايه‌ها هم که شده، جزئياتِ دقيق را تا جايي که امکان دارد به ثبت برسانيد. براي تنظيم و جبرانِ نوردهيِ منفي، کمي آزادانه‌تر عمل کنيد. بسياري از عکس‌هاي معروفِ خياباني در وسط روز گرفته شده‌اند و تصويري تقريبا تيره و سياه دارند.

>

دانشنامه

>

مقاله

فروشگاه مرکزی کانن

پیگیری سفارشات

درباره فروشگاه مرکزی کانن

سیاست ها و راهبردها


فروشگاه مرکزی کانن

گیلان - رشت - خیابان لاکانی - روبروی بانک ملی - فروشگاه مرکزی کانن

بخش فروش : 33239498-013

بخش فروش : 33244314-13

تعمیرات پرینتر : 33252914-13

تعمیرات دوربین : 33223767-13

instagram/canonpersia

telegram.me/canonpersiacenter

تمامی حقوق محفوظ و در اختیار فروشگاه مرکزی کانن می باشد
فروشگاه مرکزی کانن - فروش انواع دوربین عکاسی دیجیتال , انواع کیف دوربین ,سه پایه عکاسی و فیلمبرداری و سایر تجهیزات دوربین همچنین تعمیرات حرفه ای دوربین عکاسی
استفاده از هر قسمتی از اطلاعات این پایگاه اطلاع رسانی بدون مجوز کتبی ازفروشگاه مرکزی کانن ممنوع میباشد

طراحی و اجرا از استودیو وبلیزیا